Het begin van je Modelvlieghobby

Na een eerste kennismaking met modelvliegen is de verleiding groot om een lang gekoesterde droom werkelijkheid te doen worden. Een bezoek aan een modelbouwwinkel is gauw geregeld en even later sta je buiten met de bouwdoos van je dromen. En om het even compleet te maken ook meteen maar een zender erbij gekocht. En nu op zoek naar een veldje, want zo moeilijk kan het toch niet zijn En dan komt de teleurstelling. De bouw van het model valt tegen en bij de vliegclub in de buurt die met de voldongen feiten geconfronteerd wordt, klinken ook allerlei bedenkingen. Maar niet te spreken van de tijd die nodig blijkt te zijn om het vliegen te leren. Voorkom deze teleurstellingen en doe je voordeel met de volgende goede raad.

Veel gestelde vragen en de antwoorden :


  • Is het leren modelvliegen moeilijk?
  • Is het zelf bouwen van een model moeilijk?
  • Welke zender heb ik daar voor nodig?
  • Met welk model kan ik het beste beginnen?
  • Welke motor moet ik nemen?
  • Kan ik zonder hulp leren vliegen?
  • Wat kost het allemaal?
  • Moet ik lid worden van 'n club?
  • Hoe zit het met de verzekering?
  • Allemaal vragen waar u als beginner graag antwoordt op zou willen krijgen.
    Wij raden dan ook altijd beginnend vliegers hun licht op te steken bij een club in uw buurt. Daar staan ervaren vliegers voor u klaar om op al deze vragen antwoordt te geven. Vragen kost niets, schade wel.

    Algemeen
    Op Internet kun je diverse sites bezoeken waar beschreven staat hoe je kunt leren vliegen en wat voor soort materiaal je moet kopen. Dit gaan we hier niet herhalen. Type het zoekwoord modelvliegen maar in in een zoekmachine en er komen sites genoeg tevoorschijn waar je de nodige tips en informatie kan opdoen. Ook het aanschaffen van een paar boeken of tijdschriften over dit onderwerp is zeker niet weg. Dan kom je alvast een beetje in het vliegers-Latijn en begrijp je de termen die de enthousiaste vliegers op je afvuren.

    Is het leren modelvliegen moeilijk?
    Natuurlijk in het begin is alles moeilijk, maar modelvliegen is best te leren. Afhankelijk van je aanleg, zal het van een maand tot een paar seizoenen duren, om goed te leren vliegen. Een modelvliegtuig of modelhelikopter vliegt net als een echt vliegtuig/helikopter. Het leren vliegen daarin tegen van een modelhelikopter wordt dikwijls schromelijk onderschat. Vliegen met heli’s vraagt jarenlange training en volharding. Goede resultaten en plezier laten soms lang op zich wachten. Toch moet je beseffen dat routine slechts na jaren komt en dat de eerste boterzachte landing alleen maar toeval kan zijn. Routine komt pas na jaren...

    De Radiobesturing
    Er zijn vele moderne radiobesturingen waaruit een beginner kan kiezen. Bekende fabrikanten op dit gebied zijn Futaba, Airtronics, JR, Hitec, Graupner en Multiplex. Al deze fabrikanten bieden wel een zender die geschikt is voor helikoptervliegen. Prijzen lopen wel sterk uiteen van +/- 400 euro tot 3000 euro aan toe. Hoe meer software mogelijkheden, hoe meer schakelaars en schuifkanalen hoe hoger de aanschaf prijs. Let ook bij aanschaf van een zender goed op welke "Taal" je zender spreekt. Niet alle zenders kunnen zomaar aan de zender van de instructeur gekoppeld worden. Voor heli lessen geldt: Je moet een zender en ontvanger hebben van het merk Futaba die "FASST" spreekt. Geen "FASSTEST"!

    Modelvliegclubs
    Oriënteer je eerst bij een modelvliegclub. Kijk rond en vraag de aanwezige vliegers het hemd van het lijf. Kijk wat voor SOORT VLIEGTUIGEN, HELIKOPTERS ze gebruiken om mee te lessen. Je hebt ook niet auto leren rijden in een Ferrari bij 200 km/h. Dit geldt ook bij vliegtuigen en helikopters. Vaak is je favoriete model dat je ooit eens wilt vliegen niet geschikt om het vliegen mee te leren. Kijk wat voor MERK zender ze hebben, zodat je later jou zender daarop kan aansluiten als je lessen wilt volgen. Let op het MERK van de motoren die toegepast worden. Kijk eens om je heen bij de vliegers en let eens op de vliegers die hun model starten, vliegen en landen zonder veel gepruts en af te stellen. En kijk dan eens wat voor materiaal die gebruiken. Vraag de aanwezige vliegers eens naar hun ervaring bij modelbouwwinkels.

    Modelbouwwinkels
    Bezoek er eens een paar. Trek er een dagje voor uit. Vergelijk de prijzen en de service eens. De meeste winkels hebben een postorderservice en dat werkt vaak heel goed. Vaak scheelt het behoorlijk in de portemonnee. Maak van tevoren een lijstje, zodat je weet wat je wilt kopen en laat je niet te snel afschepen met een alternatief. Zwicht niet voor het schitterende model wat er 'toevallig' staat of hangt. De teleurstelling op het veld is groot als men het niet ziet zitten om er les mee te geven. Iedereen geeft goed bedoelde raad, maar weeg de argumenten en vorm zo je eigen mening. Bij de motor geldt het principe: "Goedkoop is duurkoop". Helaas zijn er maar weinig echt goede motoren. Let op de geluidsproductie van de motor. Bij menig club en ook bij de onze geldt een maximum van 80 dB(A), gemeten op 7 meter afstand. En menig motortje gaat daar met gemak overheen en dan ligt bij onze club een vliegverbod op de loer, tenzij je er snel nog wat aan kan doen.

    De keuze en bouw van je model
    Afhankelijk van de bouwdoos ben je meer of minder snel klaar met het knutselwerk. Tegenwoordig is er een grote keuze aan z.g.n. ARF (Almost Ready to Fly) bouwdozen. Hierin tref je de compleet voorgebouwde hoofddelen van het model aan, die je nog even aan elkaar moet lijmen. Alleen is ons advies dat het kopen van een ARF helikopter niet zo'n goed idee is. Verder nog de besturing en de motor erin en 'klaar is Kees'. Vaak zit ook de bespanning (folie) er al op. Nadeeltje van deze benadering is dat je weinig ervaring opdoet met de constructie, hetgeen bij een latere reparatie voor wat extra probleempjes kan zorgen. KOOP GEEN 2E HANDS. dat koop je niet alleen de spullen van een ander, maar vaak ook de problemen. Laat je niet verleiden door allerlei mooie schaal modellen. Ze zijn mooi om te zien, maar voor de beginneling meestal ongeschikt en moeilijk te repareren. Reken erop dat je eerste modelletje wel de nodige reparaties voor z'n kiezen krijgt en hieraan de nodige 'littekens' overhoudt. Ga ook tijdens de bouwfase nog eens bij je potentiële modelvliegclub langs voor goede raadgevingen. Het betaalde lidmaatschapsgeld tijdens de bouwfase is misschien helemaal geen weggegooid geld. Bij onze vereniging ben je ook van harte welkom als je nog geen lid bent en worden je vragen met evenveel enthousiasme beantwoord.

    Kan ik zonder hulp leren vliegen?
    Is de bouw klaar en ben je terloops ook lid geworden van onze club, waardoor je kan meeprofiteren van de kennis en de voorzieningen van de modelvliegclub, dan ben je klaar om de lucht in te gaan. Zie daarvoor de betreffende pagina's over vlieglessen op onze site. Na het bouwen proberen de meeste mensen de boel eerst voor ze hulp gaan zoeken. Dit is niet echt verstandig als je de vliegeigenschappen nog niet bezit Moet ik lid worden van 'n club? Ja, uiteindelijk is dat onvermijdelijk, maar tevens het meest praktische. Modelvliegclubs hebben doorgaans een vliegterrein, waar het vliegen is toegestaan. Het "zomaar" ergens vliegen heeft risico's. Bovendien moet je toestemming hebben van zowel de grondeigenaar als ook van de gemeente. In het begin van je modelvlieghobby kun je ook vaak volstaan met informatieve contacten. De meeste clubs eisen niet dat je direct lid wordt, maar helpen je alvast op weg met adviezen. Op het moment dat je het eerste model wilt laten invliegen, is het verstandig ook clublid te worden, en zodoende volop kunt meeprofiteren van de voorzieningen van de modelvliegclub.

    AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING ALGEMEEN
    Alle verenigingen en leden van de afdeling Modelvliegsport vallen onder een Aansprakelijkheidsverzekering. De verzekering is een aanvullende voorziening op de particuliere aansprakelijkheidsverzekering van de leden en een primaire verzekering voor bestuursleden en instructeurs. Voor details van de verzekering wordt verwezen naar de polis en de algemene voorwaarden. Hieronder volgen de belangrijkste punten.
    DEKKING De zogenaamde parapludekking verzekert de aansprakelijkheid van de K.N.V.v.L. afdeling Modelvliegsport, die van aangesloten verenigingen en die van de leden voor schaden aan derden, toegebracht met modelvliegtuigen en is bedoeld voor hen die geen of een onvoldoende particuliere aansprakelijkheidsverzekering hebben. De dekking van de verzekering is wereldwijd en geldt ook tijdens wedstrijden, demonstraties en recreatieve evenementen. Voor de USA en Canada gelden bijzondere voorwaarden zoals op de polis zijn vermeld. De meeste WA-verzekeringen hebben modelvliegen in de polis zitten maar vraag dat wel goed na.

    logo